REDACCIÓ: Amb el lema ‘La creació com a impuls per a la transformació social’, les Jornades sobre Inclusió Social i Educació en les Arts Escèniques i la Música celebren la seua catorzena edició del 7 al 9 de novembre en el Teatre Rialto de València com a seu principal, amb activitats desenvolupades en altres espais com el Teatre Principal i el Palau de les Arts.
Les jornades, que han sigut presentades hui en el Teatre Principal de València per l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM) i l’Institut Valencià de Cultura (IVC) de la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, en representació de les institucions organitzadores, tindran un variat programa en què s’inclouen ponències de prestigiosos professionals nacionals i internacionals, tallers actius i teòrics, conversatoris, comunicacions de projectes, tres espectacles i diferents activitats en què es posarà el focus en el treball i les accions que entitats i artistes pertanyents a col·lectius minoritzats estan implementant amb la finalitat de millorar la inclusió en les seues comunitats.
Entre els objectius d’aquesta edició es troben facilitar la generació de sinergies per a impulsar els seus projectes i accelerar la participació i inclusió en la vida cultural. Així mateix, es reivindicaran els drets culturals i la participació dels ciutadans i col·lectius en risc d’exclusió social.
Aquesta nova entrega de les jornades està organitzada conjuntament per cinc institucions: l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM), la Xarxa Espanyola de Teatres, auditoris, circuits i festivals de titularitat pública, l’Agència Andalusa d’Institucions Culturals de la Junta d’Andalusia i l’Ajuntament de Múrcia, a les quals s’ha sumat l’Institut Valencià de Cultura (IVC). Col·laboren en aquesta edició altres institucions com la Diputació de València, el Palau de les Arts, el British Council i Casa Asia.
Abel Guarinos, director general de l’IVC ha dit:«És important que per primera vegada en la història d’aquestes jornades d’àmbit estatal enguany se celebren en València i que, a més a més, hagen atés la nostra petició d’incorporar la música, a més de les arts escèniques, en la denominació i en els continguts: és com un reconeixement a les accions transformadores que des de fa anys estem fent les institucions musicals valencianes, tant les públiques com les privades».
I ha afegit: «Des de l’IVC tenim diferents línies de treball en pro de la inclusió social i l’educació mitjançant les arts, entre les quals, per exemple, el programa ‘Butaca oberta’ i les sessions didàctiques en totes les disciplines i en tots els nostres espais d’Alacant, Castelló i València, però en aquest 2022 la més important —sense cap tipus de dubte— és aquesta de la coorganització de les Jornades sobre Inclusió Social i Educació en les Arts Escèniques i la Música; per tant, vaja per davant el nostre agraïment a l’INAEM per haver acceptat la proposta valenciana».
Programa de les 14 jornades
Una acció creada específicament per a aquestes jornades per la companyia valenciana Pont Flotant donarà la benvinguda als participants el 7 de novembre, com a avantsala de l’obertura institucional. En aquesta edició, en la qual s’ha ampliat la denominació de les jornades per a donar una major visibilitat i espai a la música, la ponència inaugural se centrarà en el projecte britànic Paraorchestra, amb la presència del seu director executiu, Jonathan Harper, i la seua productora, Hannah Williams Walton.
Els dos reflexionaran sobre les barreres que cal suprimir en l’àmbit de la música clàssica per a oferir oportunitats als músics i creadors amb discapacitat i impartiran l’endemà un taller pràctic amb les claus de la seua experiència en la formació de la primera orquestra inclusiva.
El dia culminarà amb l’espectacle inaugural procedent de Portugal, ‘O outro lado da dança’, de la coreògrafa i ballarina Diana Niepce, una artista portuguesa que investiga el llenguatge corporal a través de la seua transformació i experimentació fora de la norma.
La segona jornada començarà amb les comunicacions de professionals, gestors i artistes del sector procedents de tot Espanya que presentaran huit projectes inclusius seleccionats a partir d’una convocatòria oberta. Posteriorment, traçarem un mapa comparatiu de la situació de la inclusió en tres països: el Regne Unit, l’Uruguai i Espanya. En aquest diàleg participaran Cat Sheridan i Laura Goodwin, del consolidat Unlimited Festival del Regne Unit; Valentina García Lorenzo, del Festival Sin Límites, creat recentment a l’Uruguai, i Inés Enciso, directora artística de les jornades.
Els projectes artístics en contextos sanitaris centraran el següent conversatori, amb la presència de Juan Alberto García, de Fundació Cultura en Vena; Victor Soto i Elena González, del projecte teatral ‘Yo cuento’ de l’Hospital Infantil Niño Jesús; Elena Rocher, de Receta Cultura, i Felipe G. Gil, del projecte ‘Concomitentes’ de l’UCI Pediàtrica de Tenerife, que també impartirà un taller en el qual traslladarà la seua experiència de mediació cultural entre el personal d’infermeria de l’Hospital i els diversos artistes que han col·laborat en el projecte.
En la segona jornada, la companyia donostiarra Tanttaka Teatroa presentarà ‘Sexpiertos’, protagonitzada per Aitziber Garmendia i Telmo Irureta, autor del text junt amb Kepa Errasti. Aquest relat tenyit d’humor conta la història de dos amics, un periodista amb paràlisi cerebral i una venedora de caramels, i convida que els espectadors gaudisquen de l’obra asseguts en cadires de rodes i visquen una experiència comunitària.
Una selecció d’artistes que treballa per visibilitzar els col·lectius minoritzats en la cultura obrirà la programació de l’últim dia de les jornades. Deborah Ekoka, de Conciencia Afro; Xirou Xiao, de Cangrejo Pro, i Ari Saavedra i Efraín Rodríguez, d’Es (TU)YO, compartiran els seus projectes i les seues diferents experiències per a evidenciar la importància d’impulsar aquest tipus d’espais d’autoreflexió sobre la identitat i la seua representació.
A més, el dia anterior, la companyia de ‘performance’ Cangrejo Pro, primer i únic projecte de creació escènica a Espanya format exclusivament per dones-joves-xineses, proposarà un taller centrat en la pràctica de la ‘performance’ col·lectiva com a eina per a una reivindicació social transformadora, a través de la qual mostrar l’heterogeneïtat i la contemporaneïtat de la diàspora xinesa a Espanya. Paral·lelament, Ari Saavedra i Efraín Rodríguez, d’Es (TU)YO, coordinaran un taller d’autoficció per a reflexionar sobre la identitat individual i col·lectiva a través del teatre i subratllar la nostra responsabilitat en el foment dels estereotips en el camp de la ficció.
La ponència de clausura serà a càrrec de Juan Manuel Montilla, El Langui. Aquest artista, que ha desenvolupat la seua trajectòria en la música i el cinema, ens contarà els reptes als quals s’ha enfrontat al llarg de la seua carrera professional i els nous desafiaments a què hem d’enfrontar-nos tant en el sector cultural com en la societat.
El tancament artístic d’aquesta edició el posarà Churumbelerías amb un espectacle en el qual 15 músics en connexió amb 15 persones de col·lectius vulnerables de la ciutat fusionaran el folklore valencià amb la música electrònica, la música de banda, la ‘perfomance’ i el ‘jazz’.