REDACCIÓN: El director del Consorci de Museus i del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha presentat l’exposició ‘When the Process Becomes a Painting’, que mostra per primera vegada la nova etapa creativa de l’artista valencià Juan Olivares, centrada en el procés creatiu de les seues pintures.
La mostra, organitzada i produïda pel Consorci de Museus i comissariada pel mateix Pérez Pont, es pot visitar a la sala 1 del Centre del Carme fins al 25 de febrer de 2024.
La proposta reunix una selecció de pintures de gran format, així com cartons i objectes que remeten a tot el procés pictòric, incloent-hi emprimacions, llistons de remoure la pintura i paletes, així com tota la documentació que ha acompanyat l’artista a l’hora d’elaborar una pintura.
El director del CCCC i comissari de la mostra, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que “els últims treballs de Juan Olivares són el reflex de l’evolució de la seua trajectòria artística, en què s’ha despullat de capes per a deixar a la vista el valor de l’essencial”.
“Disfrutar del procés és un exercici que ens convida a rebel·lar-nos davant la tirania finalista que domina la nostra realitat, de la mateixa manera que l’artista ha fet que el procés es convertisca en l’obra, i aconsegueix que el trajecte siga la nostra destinació”, ha afegit Pérez Pont.
Per la seua banda, Juan Olivares ha assenyalat que “la pintura està molt prop del que passa, del fet de fluir permanent de les coses”. “Pintar és un mode d’experimentar i fer continu que ens ajuda a conéixer-nos”.
“Si centrem la nostra atenció en el procés pictòric, hi ha molts elements que són pintura per ells mateixos. La preparació d’una emprimació, l’elecció del suport, la paleta, els rebutjos i les restes”, ha assegurat l’artista.
Des de la segona residència realitzada a Shanghai l’any 2019 i el primer simposi a Àustria del 2021, Juan Olivares ha viscut un període de reflexió que li ha fet replantejar-se la investigació i la pràctica pictòrica que realitzava. Des de llavors el seu treball se centra més en el mateix procés pictòric que en la cerca d’una ‘pintura acabada’.
L’evolució personal de la seua pràctica artística i les influències d’una revisió als moviments de l’Accionisme Vienés i Fluxus han canviat el seu mode de veure i fer, i esta és la primera vegada que Olivares presenta al públic la seua nova etapa creativa.
Al llarg del procés pictòric, hi ha un element que determina i concentra tot el procés: la paleta, que acumula incessantment mescles i cerques, i permet endevinar les empremtes d’eixe procés.
En este sentit, les noves pintures de Juan Olivares són contenidors d’experiències i cerques de xicotetes revelacions per mitjà de les mescles. La pintura és el procés.
Juan Olivares
Juan Olivares (Catarroja, 1973) és llicenciat en Belles Arts per la Facultat de Sant Carles de la Universitat Politècnica de València, i va fer el seu últim any de carrera a Brussel·les a L’École Nationale Supérieure des Arts Visuels de la Cambre.
Al llarg de la seua carrera ha rebut nombrosos guardons i beques, i ha realitzat residències artístiques a París, Roma, Nova York o Shanghai, ciutat que s’ha convertit en un dels seus referents i on realitza part de la seua investigació plàstica.
En els seus vint-i-dos anys de trajectòria professional ha realitzat més de vint exposicions individuals en diferents galeries d’art contemporani en ciutats com Nova York, Brussel·les, Ginebra, París i Roma.
Més informació: consulteu ací